پست ها

معرفی بازی ماین کرفت

ماینکرفت
توسعه‌دهنده(ها) موجنگ استودیوز
ناشر(ها)
  • موجنگ استودیوز
  • مایکروسافت استودیوز
  • سونی اینتراکتیو انترتینمنت
طراح(ـان)
  • مارکوس پرسون
  • ینس برگستن
هنرمند(ان)
  • مارکوس تویونن
  • جاسپر بورسترا
آهنگساز(ان) سی۴۱۸
سری ماینکرفت
سکو(ها)

ویندوز، مک‌اواس، لینوکس
تاریخ(های) انتشار

۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ ‏(۹ سال)
۲۷ آبان ۱۳۹۰
ژانر(ها) سندباکس، بقا
حالت(ها) بازی ویدئویی تک‌نفره، بازی ویدئویی چندنفره
لوگوی رسمی ماینکرفت

 

ماینکرَفت (به انگلیسی: Minecraft) یک بازی سندباکس و جهان باز مستقل است که توسط موجانگ استودیوز ساخته شده و برای رایانه و موبایل منتشر شده‌است. این بازی توسط مارکوس پرسون خلق شده و با زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته شده‌است. پس از چندین نسخهٔ آزمایشی خصوصی اولیه، ماینکرفت اولین بار در ماه مه سال ۲۰۰۹ منتشر شد و قبل از انتشار کامل آن در نوامبر ۲۰۱۱، ینس برگنستن توسعه را به دست گرفت. ماینکرفت از آن زمان به چندین سیستم عامل دیگر نیز منتقل شده‌است و با فروش ۲۰۰ میلیون نسخه و ۱۲۶ میلیون کاربر فعال ماهانه، از سال ۲۰۲۰ پرفروش‌ترین بازی ویدئویی در تمام دوران است.

در ماینکرفت، بازیکنان در دنیای سه بعدی تولید شده از نظر رویه و زمینی تقریباً بی‌نهایت را کاوش می‌کنند و ممکن است مواد اولیه، ابزارها و وسایل را کشف یا استخراج کنند که با استفاده از آنها سازه‌های مختلف و متفاوتی بسازند. بسته به حالت بازی، بازیکنان می‌توانند با ماب‌های کنترل شده توسط رایانه مبارزه کنند و همچنین با بازیکنان دیگر در همان جهان همکاری کنند یا با آنها رقابت کنند. حالت‌های بازی شامل یک حالت بقا، که در آن بازیکنان باید منابعی را برای ساختن جهان و حفظ سلامتی خود بدست آورند و یک حالت خلاقانه که بازیکنان منابع و جان نامحدود دارند و می‌توانند پرواز کنند. بازیکنان می‌توانند برای ایجاد مکانیک، آیتم‌ها و دارایی‌ها و گیم پلی بازی را با ماد تغییر دهند.

ماینکرفت تاکنون بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌است، تا جایی که چندین جایزه را از آن خود کرده و به عنوان یکی از برترین بازی‌های ویدئویی در تمام دوران‌ها معرفی شده‌است. شبکه‌های اجتماعی، هجوها، اقتباس‌ها، کالاها و کنوانسیون‌های سالانهٔ ماین‌کان (به انگلیسی: MineCon) نقش زیادی در محبوبیت بازی داشتند. همچنین در محیط‌های آموزشی، به ویژه در حوزهٔ سیستم‌های محاسباتی، از آنجا که رایانه‌های مجازی و دستگاه‌های سخت‌افزاری در آن ساخته شده‌اند، مورد استفاده قرار گرفته‌است. در سال ۲۰۱۴، موجنگ و مالکیت معنوی ماینکرفت توسط مایکروسافت به مبلغ ۲٫۵ میلیارد دلار خریداری شد. همچنین تعدادی بازی اسپین‌آف مانند ماینکرفت: حالت داستانی، ماینکرفت دانجنز و ماینکرفت ارث و همچنین یک مستند با نام ماینکرفت: داستان موجنگ تولید شده‌است.

کریپی‌پاستا و شایعات

نوشتار(های) وابسته: کریپی‌پاستا
چند سال پس از انتشار بازی شایعاتی منتشر شد با این عنوان که بازیکنان شخصیت‌هایی عجیب و غریب در دنیای خود می‌دیدند و اتفاقات عجیبی در دنیاهای آنها رخ می‌داد، از سه شخصیت معروف آنها می‌شود به هیروبراین (به انگلیسی: Herobrine)، نال (به انگلیسی: Null) و اِنتیتی ۳۰۳ (به انگلیسی: Entity 303) اشاره کرد. اما مادسازها و برنامه‌نویسان پس از استخراج و بازکردن فایل‌های بازی و خط به خط بازبینی کردن آنها هیچ فایل و نشانه‌ای از این شخصیت‌ها پیدا نکردند. در آخر معلوم شد که تمامی این شخصیت‌ها خیالی بوده و برای محبوبیت و تولید محتوا ساخته شده‌اند.

 

اولین تصویر منتشر شده از هیروبراین. در این تصویر ابتدا همه چیز عادی به نظر می‌رسد اما پس از کمی دقت، در مِه چیزی مانند شخصیت اصلی بازی (استیو) اما با چشمانی سفید نمایان است.
به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ یوتیوبری با نام اِلانگ‌کِیم‌جاش (به انگلیسی: AlongCameJosh) شخصیت نال را خلق کرد. در ویدئوهای قدیمی اِلانگ، او همیشه با دوستان خود درحال بازی کردن ماینکرفت بود، اما ناگهان با نال مواجه می‌شد یا توسط او کشته می‌شد یا به مکان‌های مختلفی توسط نال انتقال داده می‌شد. او از هیروبراین و نال در ویدئوهای خود به شدت استفاده می‌کرد اما زمانی که متوجه شد این موضوع درحال گسترش است و ممکن است برای او دردسرساز شود، در بخش توضیحات یکی از ویدئوهایش کامل توضیح داد که تمامی اتفاقات ویدئوهای او ساختگی است و هیچ‌کدام واقعیت ندارند. او حتی در یک از ویدئوهای یوتیوب خود با عنوان “ARE AlongCameJosh Herobrine VIDS FAKE?” از هیروبراین پرسید: «آیا تو واقعی هستی؟» و هیروبراین با گذاشتن یک تابلو برروی زمین روی آن نوشت «خیر، من واقعی نیستم». همچنین یوتیوبری که اولین بار اِنتیتی ۳۰۳ را خلق کرد و به او این نام را داد، د اِسپید ۱۷۹ (به انگلیسی: TheSpeed179) نام داشت. در حقیقت این سه شخصیت را هیچ بازیکنی ندیده و تمام شایعات مربوط به چند محتوای ساختگی از سمت خود بازیکنان بوده‌است.

افتخارات

ماینکرفت موفق به دریافت ۵ جایزه از کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۱ شد:

جایزه نوآوری، بهترین بازی قابل دانلود، و همچنین برنده بهترین بازی جدید از بخش انتخاباتی توسعه دهندگان بازی و جایزه انتخابی حضار شد.

این بازی برنده جایزه بزرگ (Seumas McNally) از فستیوال بازی‌های مستقل در ۲۰۱۱ نیز شد.

ماینکرفت همچنین برنده (جایزه اهرمک طلایی) در بخش بهترین بازی قابل دانلود در سال ۲۰۱۲ شد.

در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ حدود ۱۰ میلیون نسخه پی سی بازی به فروش رفت و در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از بازی در تمامی پلتفرم‌ها به فروش رسید. البته در حال حاضر این بازی با ۲۰۰ میلیون فروش، به عنوان پر فروش‌ترین بازی جهان شناخته می‌شود.

تغییر مالکیت فکری

در سال ۲۰۱۴ میلادی شرکت مایکروسافت با خریداری شرکت موجنگ از مارکوس پرسون (صاحب شرکت موجنگ) با قیمت ۲٫۵ میلیارد دلار مالکیت فکری این بازی را از آن خود کرد.

گیم پلی

شخصیت‌های اصلی

بازی دوشخصیت اصلی به نام استیو (مذکر) و الکس (مؤنث) دارد که البته بازیکنان می‌توانند پوسته (اسکین) خود را تغییر دهند و پوسته مورد علاقه را طراحی یا دانلود کنند و قرار دهند. البته موجودات دیگری هم وجود دارند که گاهی به‌صورت دشمن، دوست و متعادل ظاهر می‌شوند.

حالت‌های بازی

تک نفره

بازی تک نفره در ماینکرفت حالت‌های متفاوتی دارد که در هر کدام هدف‌های متفاوتی وجود دارد.

حالت بقا: در این حالت شما باید منابع را خودتان جمع آوردی کنید و ساخت و ساز کنید و به دنبال کشتن اندر دراگون (باس آخر بازی) بروید. شما در صورت مرگ می توانید زنده شوید و در آن صورت باید دنبال وسایلتان بگردید.

حالت هاردکور: این حالت همانند بقا می‌باشد با این تفاوت که همه قوانین بازی بر روی سخت‌ترین حالت تنظیم شده‌اند و شما اگر یک بار بمیرید دیگر نمیتوانید زنده شوید.

حالت خلاق: در این حالت شما نمی‌می‌رید و به منابع نامحدودی از همه وسایل (بجز وسایل خاص مانند کامند بلاک و بریر و … که با کد نویسی در همین حالت می توان به دست آورد) دسترسی دارید. هدف این حالت ساخت و ساز است.

حالت ادونچر: این حالت توسط کسانی تنظیم می شود که در حالت خلاق چیز هایی می سازند و با دیگران به اشتراک می گذارند. در این حالت شما نمیتوانید ساخت و ساز کنید.

بازی به صورت پیش فرض اول شخص است اما بازیکن می‌تواند از دید دوم شخص و سوم شخص هم بازی را انجام دهد.(با کلید F5)

چند نفره

شما می‌توانید ماینکرفت را به‌صورت چند نفره بازی کنید. برای این کار سرورهای بسیاری وجود دارند که شما با پیوستن به آنها می‌توانید این بازی را انجام دهید. در ساخت سرور تنوع‌های بسیار زیادی وجود دارد که همه این‌ها به سازنده سرور بستگی دارد.

دنیای بازی

دنیای بازی بسیار بزرگ است. برخلاف تصورها دنیای بازی نامحدود نیست و یک منطقه بسیار برزگ است که رسیدن به انتهای آن سال‌ها طول می‌کشد.

به کار بردن موقعیت نقشه (به انگلیسی:map seed) باعث بدست آمدن منطقهٔ جغرافیایی در سیستم بازی می‌شود، که به صورت دستی یا رندوم توسط بازیکن نیز تعیین می‌شود. سید هر مپ خاص است و تمام دنیا بر اساس آن کد ساخته می‌شود

اما دنیای بازی در حالت عمودی محدودیت ساخت و ساز دارد که ۲۵۶ بلاک است (قبل نسخه ۱٫۱۸) البته در نسخه‌های متفاوت این اندازه فرق می‌کند

دنیای بازی به‌صورت کامل لود نمی‌شود و به‌صورت محدوده‌های ۱۶ در ۱۶ که چانک نامیده می‌شوند در اطراف بازیکن لود می‌شود و بقیه چانک‌هایی که بازیکن در آن حضور ندارد، ذخیره می‌شوند. مقدار لود شدن چانک‌ها را خود بازیکن تنظیم می‌کند.

اقلیم‌های بازی

دنیای بازی به بایوم (اقلیم)های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌است از جنگل و صحرا گرفته تا مناطق برفی، همچنین زمین بازی شامل جلگه، کوهستان، دشت، غار، دریا، رود، مواد مذاب، دره می‌شود. سیستم زمانی بازی در برگیرندهٔ چرخهٔ روز و شب است که چرخه کامل روز و شب ۱۲ دقیقه در دنیای واقعی طول می‌کشد.

موجودات بازی

بازیکنان در طول بازی با موجودات گوناگونی مواجه می‌شوند که به آنان ماب (به انگلیسی:mob) می‌گویند. ماب‌ها همه قوانین خاص خود را دارند و دسته‌بندی آنها به‌صورت زیر است:

ماب‌های منفی

این ماب‌ها در همه حالت‌ها به شما حمله می‌کنند و قصد کشتن شما را دارند. مانند: زامبی، کریپر، جادوگر و …

ماب‌های مثبت

این ماب‌ها به شما هیچ کاری ندارند حتی اگر شما به آنها آسیب برسانید. این ماب‌ها حتی می‌توانند به شما کمک کنند؛ مثلاً به شما اجناس بفروشند یا از شما محافظت کنند. مانند:گوسفند،گاو، روستایی و…

ماب‌های متغیر

این ماب‌ها در حالت عادی رفتار خاص خود را دارند اما با توجه به رفتار شما، آنها می‌توانند به ماب‌های مثبت یا منفی تبدیل شوند. مانند: اندرمن، گرگ، پیگلین و ..

باس‌ها

بازی شامل دو ماب به صورت باس است، باس اول اندر دراگون است که هدف اصلی بازی کشتن او است. باس دوم بازی ویدر است که به دست بازیکن ساخته می‌شود. (بازی یک باس دیگر به اسم هجوم (Raid) دارد که شامل حمله دسته ایلیجرها است که در نسخه ۱٫۱۴ اضافه شد و این اتفاق با افکت بد اومن هنگامی که یک پیلجر فرمانده کشته می شود به وجود می آید.)

همه ماب‌هایی که بازیکن آنها را نمی‌سازد و به‌صورت رندم به وجود می‌آیند هر کدام شرایط خاص خود را برای به‌وجود آمدن (به اصطلاح اسپاون (به انگلیسی: spawn) شدن دارند (مانند زمان، نور، بایوم و…) و در شرایط خاص هم ناپدید می‌شوند (به اصطلاح دی‌اسپاون می‌شوند)

دنیاها

ماینکرفت دارای سه دنیای موازی، دنیای اصلی(overworld)، جهنم یا زیرزمین(nether) و آخرت(end)است که هر کدام فضای خاص خود را دارند

هر چند با بازگشت به دنیای اصلی که بعد از کشتن اژدها یا مرگ بازیکن میسر می‌شود بازی همواره نامحدود باقی می‌ماند.

توسعه

خالق ماینکرفت مارکوس پرسون (ناچ) در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی

 

جدول زمانی انتشار به‌روزرسانی عمده نسخهٔ جاوا

سال‌های پیش از انتشار به رنگ قرمز
2009 Pre-Classic
Classic
Indev
2010 Indev
Infdev
Alpha
Beta
2011 Beta
1.0: “Adventure Update”
2012 1.1
1.2
1.3
1.4: “Pretty Scary Update”
2013 1.5: “Redstone Update”
1.6: “Horse Update”
1.7: “The Update that Changed the World”
2014 1.8: “Bountiful Update”
2015
2016 1.9: “Combat Update”
1.10: “Frostburn Update”
1.11: “Exploration Update”
2017 1.12: “World of Color Update”
2018 1.13: “Update Aquatic”
2019 1.14: “Village & Pillage”
1.15: “Buzzy Bees”
2020 1.16: “Nether Update”
2021 1.17: “Caves & Cliffs: Part I”
1.18: “Caves & Cliffs: Part II”

نسخه‌ها

بازی کردن ماینکرفت در مدرسه

ماینکرفت: جاوا ادیشن

این نسخه ورژن اول و کلاسیک بازی است که بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک اواس و لینوکس ارائه شده‌است. این نسخه به زبان برنامه‌نویسی جاوا کدنویسی شده‌است.

ماینکرفت: بدراک ادیشن

این نسخه دیگر به عنوان نسخهٔ اصلی بازی به‌شمار رفته و نام آن به شکل رسمی به ماینکرفت تبدیل شده اما طرفداران هنوز برای اشاره کردن به آن از عبارت ماینکرفت: بدراک ادیشن استفاده می‌کنند. تاریخ انتشار آن در ۱۶ اوت ۲۰۱۱ تنها برای اکسپریا پلی بر روی اندروید مارکت (گوگل پلی کنونی) به عنوان نسخه آلفا قرار گرفت. سپس در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۱ برای تمامی دستگاه‌های اندرویدی منتشر شد. نسخه آی‌اواس بازی نیز در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. این نسخهٔ بازی ماینکرفت با نسخهٔ جاوا تفاوت‌هایی دارد. نسخه بدراک ادیشن ماینکرفت با زبان برنامه‌نویسی سی++ نوشته شده‌است و نه با جاوا. علت این موضوع هم عدم پشتیبانی سیستم عامل آی‌اواس از جاوا است. قابلیت ری تریسینگ (تکنولوژی خارق‌العاده گرافیکی) نیز فقط بر روی ویندوز۱۰ برای این نسخه از ماینکرفت تعبیه شده‌است.

نسخهٔ بدراک ادیشن هم‌اکنون برای پلتفرم‌های اندروید، ویندوز۱۰، آی‌اواس، آی‌پداواس، پلی‌استیشن ۵، اکس‌باکس سری اکس و سری اس، پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان، نینتندو سوئیچ، آمازون‌فایر تبلت و آمازون‌فایر تی وی در دسترس است.

همچنین برای گیر وی‌آر، اپل تی‌وی، ویندوز فون، ویندوز۱۰ موبایل، آمازون‌فایر فون و فروشگاه سامسونگ گلکسی در دسترس بود اما متوقف شده و دیگر بروزرسانی منتشر نمی‌کنند.

بازیکنان می‌توانند در تمامی این پلتفرم‌ها ماینکرفت: بدراک ادیشن را تجربه کرده و به‌صورت آنلاین با یکدیگر بازی کنند.

ماینکرفت: پاکت ادیشن

این نسخه یکی از نسخه های بدراک ادیشن بازی است با این تفاوت که به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری بعضی تلفن‌های همراه نسبت به رایانه‌های شخصی به ورژن قدیمی تری بازگرداننده شده.

نسخه پاکت ادیشن رسماً در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ منتشر شد.

ماینکرفت: دانجنز

این نسخه توسط بازی اکس‌باکس گیم استودیوز توزیع شده‌است. ماینکرفت دانجنز یک اسپین آف از ماینکرفت است و در ۲۶ مه ۲۰۲۰ برای نینتندو سوئیچ، پلی‌استیشن ۴، مایکروسافت ویندوز و اکس‌باکس وان منتشر شد. این بازی نظرات مختلفی را از منتقدان دریافت کرد؛ بسیاری این بازی را با تمجید از تصاویر و موسیقی آن، سرگرم‌کننده و جذاب می‌دانند. با این حال، گیم پلی ساده و استفاده از نسل رویه ای آن، با داستان کوتاه و عدم عمق انتقادی، با استقبال متفاوت تری روبرو شد.

منبع
صفحه آینه از ویکی پدیا

تورنادو بمولا ⁦⁩

سلام! من 😐 نیستم. دو ساله ماینکرفت بازی نمیکنم و آموزش های زیادی از سروایول بلد نیستم که نمیخوام در خدمتتون بزارم.😐😂 امیدوارم خوشتون نیاد.😐😅
ثبت نام
اطلاع از
guest
5 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین آرا
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
5
0
افکار خود را با ما در میان بگذارید (نظر بدهید)x